Capcanele ambiției la job
General vorbind, prea multă ambiție strică în orice situație, nu doar la locul de muncă. Și nu o spun eu, ci Shakespeare, care a dedicat una dintre cele mai faimoase tragedii ale sale, Macbeth, acestei idei. Nu știu dacă managerii, consilierii de carieră și angajatorii au citit Macbeth, dar cert e că sunt de aceeași părere: excesul de ambiție poate fi dăunător. Tu vrei să urci scara profesională sărind peste câte 3 trepte deodată, ca un copil care înghite acadeaua, terminându-se că altfel îi va aluneca printre degete, dar nu reușești decât să-ți compromiți șansele de a ajunge în top. Află care sunt capcanele pe care ambiția hiperbolizată ți le presară în cale și vezi ce trebuie să faci ca să nu cazi în ele.
Cu toții vrem să reușim în carieră, dar experții spun că prea multă ambiție strică, limitându-ți șansele de succes. Iată capcanele de evitat:
- capcana 1 -> vrei să faci bani repede: timp de 4 ani, cât erai în facultate, ai trăit cu supă instant și pufuleți, așa că acum e vremea să te delectezi cu aperitive, feluri principale și deserturi fine. Un salariu gras trebuie să fie primul pe listă dacă vrei să te aranjezi pe viață, nu? Mai gândește-te! „Să începi cu un salariu prea mare îți poate bloca șansele pe termen lung”, spune Cătălina Simulescu, consilier de carieră. Întrebările cheie pe care ar trebui să le pui în timpul primului interviu serios la job trebuie să includă: Ce oportunități de avansare prezintă postul pentru care aplic? Când voi fi eligibilă pentru a promova? Pot crește în cadrul organizației sau e o structură plată?
Pont: un mediu de lucru cordial și încurajator valorează de un milion de ori mai mult decât un job mai bine plătit, dar la care detești să mergi.
- capcana 2 -> îți vezi colegii ca pe o amenințare: până și nenorociții de stagiari au idei mai bune decât mine uneori ... Ia să stau cu ochii pe ei, poate-i prind făcând risipă de tușul de la imprimantă. Sună familiar? Dacă da, felul în care te comporți la muncă seamănă amenințător de mult cu cel din serialul The
Office, doar că nu-i menit să te facă să râzi. „Oamenii cu adevărat de succes nu gândesc așa”, spune consilierul. „Dimpotrivă, ei înțeleg cât de important este să se deschidă ideilor și experiențelor de tot felul. Dacă te închizi complet și-i vezi pe toți ca pe o posibilă amenințare la succesul tău, muncești în gol și înainte de a apuca să-ți dai seama ce se întâmplă în jur, poți ajunge să pierzi oportunități importante”.
Pont: înconjurându-te de oameni de succes, îți crești ție șansele la reușită profesională.
- capcana 3 -> nu știi să delegi: dacă vrei să rezolvi ceva, cel mai indicat e să o faci tu însăți, corect? Ba dimpotriva! „Asta e o abordare teribil de elegantă”, spune consilierul. „Astfel îți dizabilitezi echipa și mai mult decât atât, nu vei fi promovată pentru că vei fi prea ocupată să faci atât traba ta, cât și pe cea a celor din jur.” Succesul în carieră înseamnă să-ți rezervi timp și energie pentru a putea prelua noi responsabilități, pentru a aplica noi strategii sau pentru a studia în plus.
Pont: încăpățânându-te să faci totul de una singură și să nu delegi, anulezi, eficiența echipei tale.
Text: Roxana Ciorîia (Cosmopolitan).